På KG:s ägg produceras ägg och el på samma yta 

Att påsken är på ingång är för många startskottet för våren. Historiskt är det också då hönsen vaknat till liv och börjar värpa igen efter vinterns dvala. Numera har större hönserier dagsljusbelysning som gör att hönsen värper året om, men att påsken innebär högsäsong i äggfabriken – det hänger kvar. På KG:s ägg bidrar drygt 2 miljoner höns till svenskarnas påskfirande och levererar tillsammans flera miljoner ägg varje vecka.  

Packar ägg och producerar el 

I packeriet i Linköping, som är ett av flera packerier i landet, packas varje vecka 8,5 miljoner ägg som sedan distribueras och säljs under varumärket Stjärnägg AB till både dagligvaruhandeln, restauranger och storhushåll. Här installerades nyligen en solcellsanläggning på taket vilken förväntas producera nära 450 000 kWh per år. Det innebär att företaget själva kommer att producera en stor mängd el till ett fast lågt pris om 35 öre per kWh.  

Erik Pettersson är VD och delägare på KG:s Ägg AB och är nöjd med installationen. 

Installationsprocessen har funkat mycket bra och vi ser mycket fram emot första säsongen med egen solel. Anläggningen kommer att producera cirka 1/3 av vårt behov och ligger i linje med vår hållbarhetsstrategi, resterande energi köper vi antingen grön el alternativt fjärrvärme. 

Sprider riskerna 

Att investera i solenergi är en del av en långsiktig strategi och hållbarhetsarbete. Men det är också ett sätt att sprida risken. 

Solcellsanläggningen minskar inte bara vår klimatbelastning, det är också ett sätt att arbeta med risk management genom att säkra produktion av egen el när marknaden visat sig alltmer ekonomiskt volatil, säger Erik. 

I äggfabriken är det som sagt högsäsong nu och det packas för fullt för att möta upp de 50 miljoner ägg svenskarna äter under påskveckan. Eriks egna påskfavorit innehåller såklart också ägg: 

Jag ser fram emot en klassisk gubbröra på knäckebröd, avslutar Erik. 


Profilbild för Emma Nygren Tibblin
Vill du dela nyheten med någon?