0152 - 301 00 info@energiengagemang.se

Solelen stark - trots allt

Text av Hans Dahlberg från artikel i ATL 27 mars 2015:

Oklar politik, oklara försäljningspriser och en djungel av byråkrati verkar inte stoppa de svenska böndernas begär efter förnybar energi. Intresset för att installera solceller på lantbruk har aldrig varit större.

– Under januari och februari har vi sålt lika mycket som vi installerade under hela förra året säger Jonas Weissglas på företaget EnergiEngagemang.
En liknande bild ger Hallands Energiutveckling i Falkenberg när det gäller beställningar på anläggningar.
– Hittills i år har vi alla fall fått in hälften av det vi hade under hela förra året, säger Susanne Gustavsson på företaget. – Vi har egentligen märkt det sedan i höstas. Men absolut, här efter årsskiftet har det ökat markant.

Inga tydliga siffror
Det är svårt att få uppsvinget bekräftat från officiellt håll. Generellt har mängden installerade solceller fördubblats för varje år de senaste fyra åren, men just för lantbruken finns inga siffror.
Priserna på solceller har gått ner kraftigt. För 4-5 år sedan producerades mycket mera solceller än vad som såldes, vilkt pressat priserna de senaste åran. Det finns nu också fler företag som säljer och installerar solceller, och konkurrensen pressar installationskostnaderna.

Bra förutsättningar
Lantbruken, med sina långsiktiga ekonomiska perspektiv, stora takytor och stora energibehov, har särskilt god förutsättningar för den typen av investering som egenproducerade energi ger. Men att peka ut en enskild faktor som gör att intresset är extra stort just nu är svårt.
– Kanske är det bara så att marknaden är mogen och lantbrukarna vaknat upp och sett att det är bra, säger Susanne Gustavsson.
På EnergiEngagemang är man inne på samma linje. Man har nu haft anläggningar uppe tillräckligt länge för att kunderna ska se att kalkylerna håller, och då går djungeltrumman. – De installationer vi har gjort visar sig nu efter ett år hålla kollerna och ge de besparingar vi har räknat på säger Jonas Helnader på EnergiEngagemang som inriktar sig främst mot lantbruk. – Lantbruken idag är extremt pressade lönsamhetsmässigt och man måste se över sina kostnader långsiktigt och för många är energin den största kostnaden.

Stöd avgör inte längre
De statliga stöden till installationer av solceller är ett lotteri. Pengarna räcker inte till alla. Men han upplever inte att stöden är avgörande längre. – Nej, det intressanta med solel är ju att det långsiktigt mest lönsamma är att själv konsumera den. Då blir det en ren energibesparingseffekt. Varje kilowattimme som du själv producerar och konsumerar innebär att du behöver köpa en kilowattimme mindre. Då blir kalkylen väldigt stabil även om man får förändringar i elpriserna, säger Jonas Helander.