skip to Main Content
Batteridramatik I Australien

Batteridramatik i Australien

Nu på söndag den 8:e oktober går starten i World Solar Challenge, en tävling för solelsdrivna bilar som går över hela Australien, från norr till söder. EnergiEngagemang är stolt sponsor till MDH Solar Team från Mälardalens högskola som är en av två svenska team som är med och tävlar.

Men det har inte varit helt friktionsfritt. Batteriet till bilen fastnade i Hong Kong, men för ett par timmar sedan fick vi veta att det nu har kommit fram. Vi har passat på att ställa några frågor till ett mycket taggat team:

Vad hände med batteriet?
På grund av att li-jon batteri raknas som farligt gods har flygbolagen inte velat skicka det vidare med flyg. Men trots den långa resan så har det nu äntligen kommit fram till oss här i Darwin och klarat scrutineeringen! Det betyder att bara den dynamiska besiktningen är kvar, där bland annat bromssträcka och svängradie testas. Det har varit en lång resa: Från Sverige till Hongkong till Sydkorea till Japan till Sydney till en 12 timmes bilresa till Brisbane för att hinna med ett flyg 30 minuter innan avgång, så har vårt batteri äntligen kommit till Darwin. Nu är det två dagar tills tävlingen, let’s get to work!

Hur känns det?
Det känns bra, svårt att förstå att det äntligen är dags för tävling men vi känner oss redo. Vi har kämpat hårt i över ett och ett halvt år och att få se bilen rulla här i Australien gör allt de hårda slit värt det. Stämningen här i Hidden Valley (ett område som är vår arbetsplats) är god, vi har träffa många trevliga och hjälpsamma team från hela världen vilket gör upplevelsen ännu bättre. På söndag 8e oktober startar de, 41 lag mot samma mål.

Vad har ni gjort hittills i Australien?
Vi har utforskat området och konkurrenterna. Men största fokus har varit att optimera bilen för australienska förutsättningar. Vi har test kört bilen på bana ett flertal gånger samt utfört manöverprov för att kontrollera köregenskaperna och svängradie på bilen.

Hur ser konkurrenterna ut?
Vi tävlar mot några av världens topp universitetet exempelvis Stanford, Tokai, Delft University och många fler.

Var ni oroliga för batteriet?
Vi har varit oroliga nu under de närmsta dagarna för datumet för batteriet har skjutits upp mer och mer för varje dag som har gått. Besiktningen gick annars jättebra, så vi är nöjda med den.  Vi fick också mycket bra hjälp från Cambridge, tyvärr så är de ute ur tävlingen på grund av en olycka när bilen kördes upp från Adelaide till Darwin. De var villiga att hjälpa oss, så vi hade fått deras batteri om vårt batteri inte kommit fram i tid. Stämningen är helt otroligt bra och vi är glada att de vill hjälpa oss och våra universitet kommer så bra överens.

Hur är stämningen i teamet?
Stämningen i teamet är god, nu börjar det närma sig start och nervositet börjar sakta krypa fram. Vi hjälper varandra och har humöret uppe.

Är allt på plats inför starten nu på söndag?
Nu börjar det mesta vara klart, allt från tält och campingutrustning till verktyg för bilen. På lördag kommer fokusen vara på att packa allt in i bilarna.

Vad är MDH Solar Cars hemliga vapen?
Vårt hemliga vapen är vår körningsstrategi. Genom att vi har studerat Australiens topologi och solens positionering under tävlingsveckan är vi beredda att anpassa vår körning för optimala energianvändning.

Vad kommer att bli den tuffaste utmaningen?
En av de tuffaste utmaningarna kommer att köra 3000km, allt ska stämma med husbil, solbil och följebil. Allt från att hålla humöret uppe under resan till att dricka nog mycket vatten i öken. Om man tänker på bilens utmaningar så är damm ett problem som vi tror kan uppstå samt att värmen kan påverka elektroniken negativt.

Vad tror ni om era chanser?
Vi tror att vi är väldigt bra med tanke på att det är första gången som vi deltar i tävlingen. En stabil hastighet vilket kan ge oss en mittenplacering.

Back To Top